Legal Audit: advies over de juridische kwaliteit van een gemeente
Een gemeente in het midden van het land heeft gedurende de afgelopen jaren al meerdere keren gebruikgemaakt van de diensten van Vijverberg Advocaten & Adviseurs voor advies over de juridische kwaliteit en effectiviteit van hun organisatie.
Bij zo’n Legal Audit nemen wij interviews af met een aantal medewerkers van de gemeente om te achterhalen waar de juridische risico’s liggen voor de gemeente. Hierbij kijken wij naar de aard, omvang en positionering van de juridische functie evenals naar de werkprocessen binnen de gemeente. Ook toetsen wij diverse besluiten en regelgeving van de gemeente over de hele breedte van de organisatie; van beschikkingen tot beleidsregels en algemeen verbindende voorschriften, van aansprakelijkstellingen tot overeenkomsten. Met deze informatie stellen wij een rapport op waarin wij de specifieke (juridische) risico’s binnen de organisatie voor de opdrachtgever uiteenzetten. Hierbij kijken wij naar de organisatie in zijn geheel, maar ook op het niveau van specifieke afdelingen en individuele besluiten. Onderdeel van het rapport vormt ook de feedback vanuit de interviews over de onderlinge communicatie, het inwerken van nieuwe collega’s en samenwerking met andere afdelingen. Ook formuleren wij verbeterpunten en geven wij advies aan de opdrachtgever omtrent de manier waarop deze verbeteringen kunnen worden gerealiseerd. Zo heeft de gemeente een compact en handzaam rapport met een dwarsdoorsnede van de juridische kwaliteit van de producten en effectiviteit van de processen.