Legal Audit in verband met opheffing van gemeenschappelijke regeling en overgang naar nieuwe organisatie

Het hoofd van de afdeling Openbaar Vervoer van een gemeenschappelijke regeling wil in verband met de opheffing van de gemeenschappelijke regeling en de overgang van taken en activiteiten naar een nieuwe organisatie, in beeld krijgen wat de stand van zaken is ten aanzien van juridische kwaliteitszorg.

Gezien het overgaan van taken en activiteiten wil het hoofd nadrukkelijk aandacht besteden aan de volledigheid en juistheid van de liggende dossiers. Eventuele risico’s moeten in kaart worden gebracht. Een jurist van Vijverberg gaat aan de slag. Uit het onderzoek komt onder meer naar voren dat de twee gehanteerde digitale systemen niet op elkaar aansluiten, waardoor ‘gaten’ in de dossiers zitten. Daarnaast blijken de interne procedures veelal niet volledig te worden doorlopen. De aanbeveling wordt gedaan het belang van de te volgen processen en de volledigheid van de dossiers intern onder de aandacht te brengen en mee te nemen voor de nieuwe organisatie. Het onderzoek wordt afgesloten met een memo aan de gemeenschappelijke regeling.