Het coronavirus en de maatregelen die de afgelopen twee jaar zijn genomen, hebben aanpassingen gevraagd van ons allemaal. Deze aanpassingen zijn deels tijdelijk gebleken maar voor een deel zijn de aanpassingen structureel. Wie had gedacht dat thuiswerken zo’n vlucht zou nemen? Wij hebben gemerkt dat de maatregelen ook arbeidsrechtelijke vragen hebben opgeroepen. Bijvoorbeeld bij werkgevers: hoe zit het met verlof, moet de reiskostenvergoeding worden doorbetaald, hoe zit het met de inrichting van de thuiswerkplek en de privacyaspecten bij thuiswerken? Lees hierover (en meer) in onze Q&A voor werkgevers.
Andere juridische vraagstukken die in deze periode hebben gespeeld:
- Kan de arbeidsovereenkomst ook digitaal worden gesloten?
- Hoe ga je als werkgever om met iemand die in thuisquarantaine zit maar niet ziek is?
- Kan ik mijn werknemers verplichten op kantoor te werken als ik voldoende maatregelen heb genomen?
- Kan ik reorganiseren vanwege het coronavirus? Hoe?
- Welke mogelijkheden heeft de werkgever als een werknemer zich op de werkvloer niet aan de maatregelen houdt?
Hoewel we allemaal hopen dat de maatregelen die in 2020 en 2021 noodzakelijk waren achter ons liggen, is dit geen zekerheid. Vandaar dat wij de vragen rond corona op onze website houden en deze bijwerken als er ontwikkelingen zijn die relevant zijn voor u als werkgever.
Heeft u vragen? Aarzel niet contact op te nemen. Wij helpen u graag.